Tragicznie niski poziom kształcenia jest jednym z większych problemów w Moree. Tu trudno o nauczyciela z kwalifikacjami. Ubogie szkółki zatrudniają za niewielkie pieniądze przeważnie chłopców po ukończeniu SHS ( Senior High School) o również niskim poziomie. Pamięciowe nauczanie, brak logicznego myślenia...Nauka czytania polega na głośnym powtarzaniu tekstu – zdanie po zdaniu. Matematyka, fizyka, geografia bez pomocy naukowych i bez podręczników...

 

Tłumaczenie różnych pojęć wygląda przeważnie tak :

-  Do you understand ?! - nauczyciel pyta uczniów. W klasie cisza, nikt nie odpowiada. - Do you understand ? !! Haa ? ! - ponawia pytanie nauczyciel. Cisza. Słychac już odległe odgłosy Moree. - Do you understand ? !!! Haaaa ?!! . Na twarzach dzieci rysuje się przerażenie. Nauczyciel podnosi nieodłaczny rekwizyt wyżej - Do you understand ?? !!! Haaaaa? !!!

- Yeas sir ! - odpowiada chórem klasa.


Wyzwaniem jest wdrożenie do przestrzegania reguł korzystania z biblioteki, opracowanie i przestrzeganie bibliotecznego harmonogramu pracy, by trzy pomieszczenia były wykorzystane od rana z pożytkiem dla dzieci i młodzieży z Moree. I najtrudniejsze zadanie – znalezienie osób odpowiedzialnych, z pasją do książek, odpowiednią wiedzą, którym również zależy na realizowaniu misji Fundacji, czyli pomocy dzieciom. Amina, która pracowała tu kilka lat jest teraz dyrektorem szkoły – St. John. Okazało się również, że największym atutem Bena, pełniącego przez ostanie trzy miesiące rolę bibliotekarza, jest talent do mówienia i aktywna działalność przy Methodist Church, gdzie jest potrzebny podczas obchodzących w Moree hucznie trzydniowych weekendowych pogrzebów, a nie efektywna realizacja zadań w bibliotece. Wszystkie prace biurowe i związane z koniecznością korzystania z komputera, drukarki czy Internetu ( skanowanie, wysyłanie, porządkowanie dokumentów ) wykonywał Isaac, a podczas wakacji również Stephen – dwóch naszych najbardziej utalentowanych i wkrótce pełnoletnich członków Grupy Artystycznej. Isaac chciałby po ukończeniu SHS pracować w bibliotece. Stephen ukończyć studia medyczne.


Organizuję więc w bibliotece tygodniowe warsztaty dla chętnych do pracy tutaj. Warunkiem jest ukończone minimum SHS. Informacja zostaje ogłoszona przez megafon, wisi przed biblioteką i głównym placu Moree. Zgłaszają się dwie nowe osoby, z których aktywny udział bierze tylko jedna. Ostatecznie w warsztatach uczestniczą 4 osoby - Ben – nauczyciel, Ben – trener, Pati – 19 letnia dziewczyna co ukończyła SHS z i Hana, która planuje w przyszłości zostać nauczycielem, a w bibliotece chciałaby nabrać doświadczenia. Ważna jest współpraca pomiędzy trenerami grupy artystycznej , a osobami pracującymi w bibliotece.

Tematem zajęć jest poznanie zasad funkcjonowania Fundacji, pracy zespołowej, biblioteki, planowanie projektu i jego realizacja. Konkretne tematyczne zajęcia przeplatamy zabawami i poznawaniem gier edukacyjnych. Między innymi wykorzystujemy nową aktywna mapą świata i puzzle - układ słoneczny. Rejestrujemy też nowe książki.


W związku z tym, że przed południem w bibliotece ostatnio jest bardzo niska frekwencja, końcowym zadaniem dla uczestników warsztatów jest zaplanowanie projektu, którego realizacja ma odbyć się w piątek od godz. 9 -13. Uczestnicy warsztatów podejmują decyzję przeprowadzenia zajęć w bibliotece - reading time, gry edukacyjne oraz oraz afrykańskie zabawy połączone z konkursem tańca dla dzieci w wieku 7- 10 lat nie objętych szkolną edukacją. Planujemy szczegółowo podział zadań. Nie wiemy ilu dzieci się spodziewać , czy przyjdzie tylko kilkoro, czy może kilkadziesiąt.


W piątek od rana nowe wyzwania

 

1. Nie ma aparatu na stoliku, gdzie zazwyczaj go kładę. Moja pierwsza myśl – ktoś wszedł do pokoju, gdy spałam i go ukradł (pamiętam, że nie zamknęłam tej nocy drzwi na klucz) Staram się przypomnieć, kiedy miałam ostatnio w rękach aparat i gdzie go położyłam... wyjęłam aparat, by zrobić zdjęcie chłopakom, którzy taszczyli pod górę, w wielkim baniaku i kilku kanistrach wodę ...potem pojechaliśmy z Johnem i Benem trenerem do Moree Beach Resort, by odpocząć nad oceanem. Aparat został w toalecie! Pędzę przez Moree, łapię po drodze taxi do Beach Resort. Nikłe szanse, by wciąż tam był. Szkoda mi straconych zdjęć, niezłego aparatu, tym bardziej że kilka dni wcześniej całkowicie przestał działać aparat Kingi. Mam jednak nadzieję. Kilka dni temu miałam miłą niespodziankę, gdy za mną wybiegł z biura w Moree chłopak z moim długopisem w ręku.

Wyskakuję z taxi, wpadam do toalety – jedna, druga, sprawdzam też i trzecią choć dobrze pamiętam, w której byłam. Aparatu nie ma :(

Pod zadaszeniem chroniącym przed palącym od rana słońcem odbywają się warsztaty. Uczestniczy w nich spora grupa studentów. Poprzedniego dnia przeczytaliśmy ich zapiski na karteczkach poprzypinane do dużej tablicy. Wrażenia z pobytu w Ghanie – dobre strony – nice host families ... złe – difficult to find real friends in Ghana ...

- Are you looking for a camera ? Is with the owner – informuje mnie jeden z uczestników warsztatów zanim zdążyłam się zapytać.

Ciesze się, że tak źle rozpoczety dzień staje się powodem do radości i wiary w uczciwość ludzi.


2. Do biblioteki przychodzi duża grupa uczniów z Knight Bridge choć czekaliśmy na nich w środę, a potem w czwartek. Byłoby dobrze dokończyć rozpoczęte w ubiegłym tygodniu zadanie, wiec ostatecznie zapraszam do salki lekcyjnej. Adresujemy koperty, by wysłać noworoczne życzenia. Wykorzystuję ten temat do powtórki wiadomości o kontynentach. Większość dzieci , uczniów klas 4-5 nie potrafi pokazać Afryki ani Ghany na mapie świata.


Zajęcia z dziećmi nie objętymi szkolną edukacją są bardzo udane. Ponad dwadzieścioro dzieci w wieku od 5 -11 lat uczestniczy z zainteresowaniem w “ reading time ” najpierw w bibliotece, a potem na zewnątrz w cieniu drzewa. Jeden Ben uczy krótkiej piosenki - Marry Christmas and Happy New Year, a drugi Ben – trener wykazuje się talentem pedagogicznym. Proponowane przez niego zabawy rytmiczne podobają się wszystkim. Na zakończenie zajęć na pytanie - Kto chce przyjść jutro do biblioteki ? wszystkie dzieci podnoszą rękę do góry.


Piątek okazuje się sukcesem, bo pusta wcześniej biblioteka przed południem jest wykorzystana w pełni na ciekawe, edukacyjne zajęcia.